Wybierz oddział

Przedszkole Samorządowe w Czempiniu Oddział
Ul. Borówko Stare

Projekt "W zgodzie z naturą" 2023- 2024

 

Na rok szkolny 2023/2024 obowiązują wszystkie działania założone w projekcie oraz dodatkowe propozycje.

Propozycje aktywności na świeżym powietrzu.

I Zabawy ruchowe:

  • Żeby się nie wysypało:

Zadanie polega na noszeniu na niewielkiej łopatce albo plastikowej łyżeczce piasku czy kamyczków – tak, by ich nie rozsypać. Żeby utrudnić sobie zadanie, przejście można wykonać po rozłożonej na ziemi skakance.

  • Rzuty do celu:

Wystarczy rozłożyć trzy obręcze, jedną za drugą, wręczyć dzieciom woreczki wypełnione ryżem, wyznaczyć miejsce, z którego będziemy celować- i już mamy pasjonujące zawody w rzutach do celu.

  • Kręgle z butelek:

To propozycja zabawy w duchu recyklingu. Potrzebne będzie kilka plastikowych butelek po wodzie mineralnej, które dzieci ozdabiają wg własnego pomysłu. Następnie napełniają je wodą i dokładnie je zakręcają. Na obszarze o utwardzonej nawierzchni można nimi zagrać w kręgle. Wystarczy wziąć niedużą, ale twardą piłkę i toczyć ją w kierunku celu z wyznaczonego miejsca – zadanie polega na wywróceniu butelek. Każdą wywrócona butelka to punkt zdobyty dla drużyny. Po zabawie wodą z butelek można podlać kwiaty w salach lub rośliny ogrodowe.

  • Gra w klasy:

Polega ona na narysowaniu kredą na ziemi, z zasady dziewięciu, kolejno ponumerowanych pól, lecz liczba pól jest dowolna – może zmniejszać się lub zwiększać. Grę rozpoczyna rzut kamieniem, który musi trafić w pierwsze pole. Jeśli kamień nie trafi w pierwsze pole, to oznacza to, że kolejka jest stracona.

 

 

II Zabawy tematyczne:

  • Zabawa w linoskoczka:

Dzieci chodzą po rozłożonej na ziemi skakance i wcielają się w rolę linoskoczków. Spacerują „po linie”, wykonują na niej wymyślony przez siebie układ kroków (np. podskakują na jednej nodze, wyginają ciało, podnoszą ręce itp.).

  • Zabawa w trenera:

Jedno z dzieci wciela się w rolę trenera i pokazuje uczestnikom treningu ćwiczenia do wykonania. Później następuje zamiana ról i ktoś inny prowadzi „zajęcia”. Aby ułatwić realizację tego zadania w warunkach przedszkolnych, warto wcześniej przygotować karty ćwiczeń, które „trener” będzie prezentował przedszkolakom po kolei. Wparciem może być też oczywiście nauczyciel, który w razie potrzeby doprecyzuje i też zademonstruje ćwiczenia. Taką aktywność można zorganizować podczas spaceru lub jako element zabawy w przedszkolnym ogródku czy na placu zabaw. Jeśli jesteśmy na terenie przedszkolnym, można dodatkowo z łatwością zadbać o tło muzyczne dla ćwiczeń.

  • Zabawa w polarników:

To pomysł na zimową aktywność, gdzie dzieci ze sobą współpracują i wcielają się w rolę polarników, którzy organizują wyprawę, prowadzą badania i obserwacje pogody, śniegu.

 

III Zabawy plastyczne:

  • Kolory nieba i słońca:

Ta propozycja polega na obserwacji nieba w różnych dniach i o różnej godzinie. Na spacer należy zabrać ze sobą kartki, sztywne podkładki i kredki oraz koce lub materace do siedzenia. W stałym, wyznaczonym miejscu dzieci siadają i rysują niebo. Odwzorowują jego kolor, kształty chmur, położenie słońca. Tak powstaje seria prac, którą będzie prezentować, jak zmienia się niebo pod wpływem pogody, pory roku, dnia czy roku.

  • Projektowanie znaku drogowego:

Co robić podczas spaceru po okolicy, zwłaszcza, gdy pogoda nie rozpieszcza? Na przykład bawić się w rozpoznawanie, co oznaczają poszczególne znaki drogowe. Można również dzielić się własnymi pomysłami – gdzie i jaki znak mógłby zostać postawiony. Po powrocie do przedszkola lub domu można zaprojektować taki znak – czy w formie rysunku, czy kartonika z tektury, (na której wcześniej zostanie narysowany znak) doklejonego do rolki po ręczniku papierowym lub prostej papierowej słomki do picia.

  • Zakładka do książki:

W czasie spacerów na łąkę lub inne miejsce, w którym występuje dużo polnych kwiatów, można zebrać różne rośliny. Warto ususzyć je i wykorzystać do tworzenia ozdobionych kwiatami, własnoręcznie wykonanych zakładek do książki. Do tego celu potrzebne będą paski wycięte z białego lub kolorowego bloku technicznego, a także szeroka przezroczysta taśma klejąca. Ułożone na paskach kwiaty należy pokryć dużym fragmentem taśmy w taki sposób, aby jej warstwa dokładnie pokryła rośliny i przymocowała je do podkładki. Nadmiar taśmy należy odciąć.

 

IV Zimowe zabawy:

  • Papierowe śnieżki w akcji:

Gdy zabraknie śniegu albo trudno się go doczekać, można zabrać do parku lub ogrodu przedszkolnego papierowe śnieżki – wystarczy pomiąć wykorzystane wcześniej do rysunków karki papieru i rozpocząć „śnieżną” bitwę. Taką zabawę można również zaaranżować wiosną, a nawet latem – dla „ochłody”! Papierowe kulki warto też wykorzystać do innych aktywności w plenerze np. do rzucania do celu, w nauce żonglowania albo podczas zawodów, których celem jest dobiegnięcie we wskazane miejsce i pozostawienie tam kulki.

  • Między soplami lody:

Dzieci zostają podzielone na dwa zespoły – „łyżwiarze” i „sople”. Dzieci – sople ustawiają się w rzędzie – z zachowaniem niewielkich odległości od siebie –w taki sposób, żeby reszta przedszkolaków mogła poruszać się między nimi slalomem. Sople starają się nie wykonywać żadnych ruchów. Pozostali ustawiają się w kolejce i naśladują jazdę na łyżwach poruszają się pomiędzy soplami. Po chwili następuje zamiana ról.

  • Litery i cyfry ze śniegu:

Zabawa dla starszych przedszkolaków. Dzieci wydeptują na śniegu litery bądź cyfry. To prosta, ale wesoła aktywność, która sprawdzi się podczas rodzinnego lub przedszkolnego spaceru, gdy mróz daje w kość i chcecie się trochę rozruszać – a przy okazji utrwalić posiadaną już wiedzę i umiejętności.

V Zabawy rozwijające koncentrację i spostrzegawczość:

  • Każdy dzień to inny widok:

To propozycja dla starszych przedszkolaków. Polega na założeniu notesu, w którym będą utrwalane różne chwile i widoki „łapane w biegu” – np. widziane ze oknem samochody, autobusu, w drodze do domu lub przedszkola dziecko odtwarza z pamięci to, co widziało, rysując na kartce i tworzy podpisy (samodzielnie lub z pomocą nauczyciela) do tych dzieł. Może również opowiedzieć o tym, co przedstawia obrazek.

  • Czy wiesz, co to jest?

Dzieci siadają w małych grupkach na kocach. Jedna osoba ma związaną na oczach chustkę, a pozostałe podają jej znalezione dary przyrody (np. kasztan, żołądź, liść) lub inne przedmioty, które akurat mają pod ręką. Zadaniem dziecka jest rozpoznać tę rzecz za pomocą dotyku. Następnie to samo zadanie wykonują kolejne dzieci. Zabawa trwa do momentu, w którym wszyscy chętni wezmą w niej udział przynajmniej raz.

 

 

 

 

VI Zabawy przyrodnicze:

  • Kolekcja kamieni:

Wspólnie z dziećmi nauczyciel może stworzyć przedszkolna kolekcję kamieni. Do wykonania „kamycznika” potrzebne będą niewielkie pudełeczka lub opakowania z przegródkami (np. na herbatę o różnych smakach), w których dzieci będą wkładać poszczególne okazy. Każdy zebrany kamień opisują metryczką zawierającą imię odkrywcy, nazwę nadaną kamieniowi, datę i miejsce odkrycia.

  • Wicie wianków:

To wdzięczna zabawa plenerowa dla małych i dużych dziewczynek, (ale nie tylko J). Własnoręcznie wykonany wianek z kwiatków dodaje niezwykłego uroku dziewczęcej urodzie.

  • Szukanie czterolistnej koniczyny:

Zabawa, która nie wymaga żadnych przygotowań. Wystarczy łąka, park lub przedszkolny ogródek i kępa koniczyny. Poszukiwania czterolistnej koniczyny są atrakcją wciągającą na dłuższą chwilę. Wypatrywanie łodyżki z czterema listkami doskonali umiejętność skupienia uwagi, wytrwałości i cierpliwości.

  • Takie same, ale inne:

Zabawa polega na rozpoznawaniu gatunków drzew oraz szukania różnych podobieństw – również między drzewami tego samego gatunku (np. mamy dwie brzozy, ale jedna jest wyższa, a druga – niższa).

VII Zabawy matematyczne w tle:

  • Sortowanie

Znalezione na spacerze skarby natury można posortować wg kilku kryteriów np. pogrupować je pod względem wagi, wielkości, kolorystyki, chropowatości, kanciastości. Zbiory można tworzyć również z uwagi na zróżnicowaną liczbę elementów. Należy przygotować kilka kubeczków oznaczonych cyframi od 1 do 9. Zadaniem dzieci będzie umieszczenie w każdym kubeczku odpowiedniej liczby przedmiotów.

  • Mierzenie odległości:

Patykiem można zmierzyć odległość od jednego drzewa do drugiego, wielkość kroku dorosłego i dziecka, szerokość alejki w parku, długość boku piaskownicy. Tę samą czynność warto przeprowadzić, używając metra stolarskiego.

  • Co jest wyższe, co jest niższe?

Dzieci podczas spacerów lub zabaw w ogrodzie porównują wielkość, wysokość różnych obiektów. Zastanawiają się, co jest wyższe – krzak czy drzewo, ławka czy słupek itp.

  • Co jest krótsze, a co dłuższe?

Dzieci gromadzą patyki różnej wielkości. Układają na ziemi dwie sztuki i porównują ich długość. Określają, który patyk jest dłuższy, który krótszy. W miarę trwania zabawy dla utrwalenia można zwiększać liczbę elementów patykowego zbioru i porządkować go od patyków najkrótszych do najdłuższych i na odwrót.

 

Bibliografia:

Dorota Smoleń, Katarzyna Klimek – Michno „Przedszkolaki na świeżym powietrzu”.